
27.02.2025 - Servicii externe de prevenire și protecție
În Programul Cadru de Acţiuni al Inspecţiei Muncii pentru anul 2025 s-a inclus acțiunea ”Campanie de verificare a modului în care serviciile externe de prevenire și protecție respectă obligațiile legale și de verificare a activităţilor pe care le desfășoară în întreprinderi” având în vedere ponderea semnificativă a întreprinderilor/unităților, în special IMM, care apelează la servicii externe de prevenire și protecție și numărul mare al acestor servicii.
Cadrul strategic al UE privind securitatea şi sănătatea la locul de muncă pentru 2021 – 2027 se axează pe trei obiective-cheie:
- anticiparea și gestionarea schimbării din noua lume a muncii, generată de tranziția verde, digitală și demografică;
- îmbunătățirea prevenirii accidentelor și a bolilor la locul de muncă;
- creșterea gradului de pregătire pentru eventuale crize sanitare viitoare.
La nivel național, Legea nr. 319/2006 a securităţii şi sănătăţii în muncă, stabileşte principii generale referitoare la prevenirea riscurilor profesionale, protecţia sănătăţii şi securitatea lucrătorilor, eliminarea factorilor de risc şi accidentare, informarea, consultarea, participarea, instruirea lucrătorilor şi a reprezentanţilor lor, precum şi direcţiile generale pentru implementarea acestor principii.
Potrivit legii, angajatorii au obligaţia de a asigura securitatea şi sănătatea lucrătorilor în toate aspectele legate de muncă. În cazul în care în unitate nu se pot organiza activităţile de prevenire şi cele de protecţie, angajatorul apelează la servicii externe.
Serviciile externe de prevenire și protecție sunt organizate și funcționează în conformitate cu prevederile legale și cu cerințele specifice ale diferitelor sectoare și domenii de activitate.
Principalele responsabilități ale serviciilor externe de prevenire și protecție includ:
- Identificarea și evaluarea riscurilor de securitate și sănătate în muncă;
- Elaborarea, monitorizarea şi actualizarea planului de prevenire şi protecţie;
- Elaborarea de instrucţiuni proprii ţinând seama de particularităţile activităţilor precum şi ale locurilor de muncă;
- Monitorizarea și supravegherea constantă a condițiilor de muncă și a sistemelor de securitate și protecție, precum și identificarea și remedierea deficiențelor acestora;
- Colaborarea cu angajatorul, lucrătorii și medicul de medicina muncii în vederea coordonării măsurilor de prevenire şi protecţie.
Este important ca toți angajatorii să conștientizeze faptul că, indiferent de domeniul de activitate, punerea în aplicare a prevederilor legale în domeniul SSM reprezintă o condiție pentru îmbunătățirea mediului de muncă, asigurarea unor locuri de muncă sigure și, implicit, reducerea incidenței accidentelor de muncă.
În cadrul campaniei, care se derulează pe tot parcursul anului 2025, se verifică modul în care serviciile externe și unitățile care au apelat la aceste servicii respectă prevederile legale privind securitatea şi sănătatea în muncă. De asemenea, se urmărește conştientizarea angajatorilor cu privire la faptul că apelarea la servicii externe nu îi exonerează de responsabilitățile lor în domeniul SSM.
Ioan Lucian Lazoc
Inspector șef
Mariana Pop
Consilier
Compartiment Comunicare și Relații cu Publicul