02.02.2023 - Noi reguli privind reprezentanții salariaților
Aspectele ce țin de alegerea și executarea mandatului reprezentanților salariaților sunt prevăzute de o nouă lege, respectiv Legea nr. 367/2022 privind dialogul social, care stabilește modul în care lucrătorii sau salariații își pot alege reprezentanții, numărul acestora și obligația expresă a angajatorilor de a nu interveni în acest proces sau de a-l împiedica.
Reprezentanții sunt persoanele alese conform procedurii din legea dialogului social și mandatate de către angajaţi/lucrători să îi reprezinte.
„La angajatorul la care sunt încadraţi minimum 10 angajați/lucrători şi la care nu există sindicat, interesele angajaților/lucrătorilor pot fi promovate şi apărate de reprezentanţii lor, aleşi şi mandataţi special în acest scop”, prevede actul normativ.
Reprezentanții angajaţilor/lucrătorilor sunt aleși cu votul a cel puțin jumătate plus unu din numărul total al angajaților/lucrătorilor din unitatea respectivă, iar angajatorii nu pot interveni în acest proces.
La solicitarea angajaților angajatorul va facilita desfășurarea procedurilor de alegere a reprezentanților prin punerea la dispoziție a unui spațiu, acordarea de timp liber pentru întâlniri, etc.
Procedurile sau regulamentul pentru alegerea reprezentanților se elaborează de către un grup de inițiativă format din salariați. Odată stabilite, acestea se comunică angajatorului, care este obligat ca, în termen de 10 zile de la primire, să informeze toți salariații din unitate cu privire la conținutul acelor proceduri sau regulamente. De asemenea, acest grup de inițiativă poate cere consultanță unei federații sindicale care, prin reprezentant, va putea să-i sprijine pe angajați în procesul de alegere a reprezentanților.
Calitatea de reprezentanți al salariaților o pot avea doar persoanele încadrate în unitate și care au împlinit 18 ani.
În privința numărului reprezentanților, acesta se poate stabili împreună cu angajatorul, însă atunci când nu se ajunge la un acord, actul normativ prevede un număr maxim, stabilit în funcție de numărul lucrătorilor din unitate, între 2 reprezentanți, la angajatorii care au sub 100 de angajați/lucrători până la 6 reprezentanți, la angajatorii care au peste 2000 de angajați/lucrători.
Durata mandatului reprezentanților este de cel mult doi ani, timp în care este interzisă concedierea lor pentru motive care țin de îndeplinirea mandatului.
Important! Persoanele care ocupă funcții de conducere și care participă la procesul decizional al conducerii întreprinderii la nivelul unității nu pot fi alese ca reprezentanți ai angajaților.
În sfera atribuțiilor reprezentanților intră participarea la elaborarea regulamentului intern și la negocierea contractului/acordului colectiv de muncă. În cazul în care constată încălcări ale dispozițiilor legale şi ale contractului/acordului colectiv de muncă aplicabil, reprezentanții salariaților pot să sesizeze inspectoratul teritorial de muncă.
Grupul de inițiativă consemnează în procesul-verbal al adunării generale a salariaților atribuțiile reprezentanților, precum și durata și limitele mandatului lor, iar validarea acestora se face cu votul a cel puţin jumătate plus unu din numărul total.
Atribuțiile reprezentanților salariaților trebuie să fie aduse la îndeplinire în timpul programului normal de lucru: „Pentru reprezentanţii angajaţilor/lucrătorilor, numărul de ore în cadrul programului normal de lucru, destinat în vederea îndeplinirii mandatului pe care l-au primit, se stabileşte prin contractul/acordul colectiv de muncă aplicabil sau, în lipsa acestuia, prin negociere directă cu conducerea unităţii”.
Luminita Elena Nemes
Inspector sef
Mariana Pop
Consilier Compartiment Comunicare si Relatii cu Publicul