MASS-MEDIA
Înapoi

04.02.2021 - Precizări privind suspendarea contractelor de muncă

In contextul actual generat de situatia pandemica este extrem de important, ca cele doua parti participante (angajatori si angajati) în derularea raporturilor de muncă să aibă în vedere ca acestea se realizează în condițiile prevăzute de Codul muncii și de celelalte acte normative specifice.

Legislația în vigoare oferă o varietate de mecanisme pentru modificarea sau suspendarea raporturilor de muncă. Alegerea măsurilor concrete în această situație de criză va trebui făcută în funcție de fiecare caz în parte, raportat la situația reală a angajatorului și a salariaților vizați.

Suspendarea contractului individual de munca este situatia cea mai frecventa pe piata muncii cu care se confrunta angajatorii si salariatii, situatie generata de actuala pandemie.

Așa cum prevede art. 49 din Codul Muncii suspendarea contractului individual de muncă poate interveni : de drept, prin acordul părților sau prin actul unilateral al uneia dintre părți.

În ceea ce privește suspendarea contractului individual de muncă din inițiativa angajatorului, sunt aplicabile dispozițiile art. 52 din Codul muncii care stabilesc situațiile și condițiile în care angajatorul poate dispune suspendarea contractului individual de muncă al salariatului.

Ceea ce prezintă importanță în contextul actualei situații economice și sociale este suspendarea în temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similar, adică șomajul tehnic.

Potrivit art. 49 din Codul Muncii, în cazul suspendării contractului individual de muncă, se suspendă toate termenele care au legatură cu încheierea, modificarea, executarea sau încetarea contractului individual de muncă, cu excepția situațiilor în care contractul individual de muncă încetează de drept.

Astfel, modificarea salariului minim brut  pe economie din acest an nu se operează în cazul salariaților care au  contractele de muncă suspendate. Această operație se va efectua numai la data încetării suspendării contractului individual de munca și reluării efective a activității salariatului.

Important !                                                                        

Referitor la transmiterea datelor, precizăm că fișierul RVS generat din aplicația Revisal  nu contine istoricul operațiunilor asupra unui contract,daca acestea nu sunt transmise separate, ci doar ultima operațiune efectuată de către operator asupra acestuia. De exemplu, dacă fișierul  nu a fost transmis după efectuarea suspendării contractului ci abia după încetarea acesteia, în baza de date ReGES ajunge doar încetarea suspendării ( adica, ultima operatiune), fără perioada de suspendare și temeiul legal. Acest lucru este valabil și în situația în care se operează mai multe modificări ale contractului și se face  o singură transmitere.

Prin urmare, pentru ca în baza de date ReGES să se regăsească istoricul operațiunilor asupra unui contract individual de munca este necesar ca după fiecare operațiune asupra contractului să fie efectuată transmiterea acesteia.

 

 

Luminița Elena Nemeș                                                         Mariana Pop                                

Inspector șef                                                                      Consilier CCRP