MASS-MEDIA
Înapoi

06.02.2024 - Protecția ochilor și a vederii

Cerinţele minime de securitate şi sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare sunt prevăzute în H.G. nr.1028/2006, care a transpus Directiva 1990/270/CEE.

Dispozițiile actului normativ se referă la posturile de lucru ce cuprind echipamente cu ecran de vizualizare (calculatoare, laptopuri, alte dispozitive electronice) care trebuie amenajate astfel încât să ofere lucrătorilor confort și libertate de mișcare.

Angajatorii au obligația de a face o analiză a posturilor de lucru pentru a evalua condițiile de securitate și sănătate oferite lucrătorilor, în special în ceea ce privește eventualele riscuri pentru vedere, probleme fizice și solicitare mentală.

În cazul utilizării incorecte a unui echipament cu ecran de vizualizare efectele negative asupra sănătății pot fi multiple: tulburări de vedere, devieri ale coloanei vertebrale, hernie de disc, tulburări musculare și osteo-articulare, etc.

Pentru reducerea riscurilor  angajatorii au obligația să ia măsurile corespunzătoare pentru ca posturile de lucru să îndeplinească cerințele minime de securitate și sănătate în muncă referitoare la utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare, privind:

1.Echipamentul                   

Ecranul de vizualizare - caracterele să fie bine definite, distincte și de dimensiuni corespunzătoare; imaginea de pe ecran  să fie stabilă, cu posibilitate de adaptare a strălucirii, contrastului  și a fondului ecranului, să nu prezinte străluciri  sau reflexii care ar putea deranja utilizatorul. De asemenea, ecranul  să poată fi orientat și înclinat cu ușurință pentru a se adapta nevoilor operatorului.

Tastatura - să fie inclinabilă și separată de ecran pentru evitarea oboselii brațelor lucrătorului.. Simbolurile  tastelor să prezinte contrast suficient și să fie lizibile din poziția normală de lucru. Pentru a evita reflexiile, suprafața tastaturii  să fie mată.

Masa sau suprafața de lucru - să fie puțin reflectantă, să aibă dimensiuni suficiente și să permită o amplasare flexibilă a ecranului, tastaturii, documentelor și echipamentului auxiliar.

Scaunul de lucru - să fie stabil și să asigure operatorului libertate de mișcare, o poziție confortabilă, să poată fi reglat pe vertical, iar spătarul să poată fi înclinat și reglat pe vertical.


 

2. Mediul de muncă - prin dimensiunile şi amenajarea sa, postul de lucru trebuie să asigure utilizatorului un spaţiu suficient, care să îi permită să își schimbe poziţia, să varieze mișcările, și condiții optime de iluminat, căldură, umiditate.

3. Referitor la interfața operator-computer angajatorul va ține seama ca programul să fie adaptat sarcinii de muncă, uşor de folosit şi  adaptat nivelului de cunoştinţe sau experienţei lucrătorului.

De asemenea, angajatorul trebuie să planifice sarcinile lucrătorului astfel încât folosirea zilnică a ecranului de vizualizare să fie întreruptă periodic prin pauze sau schimbări de activitate, care să reducă suprasolicitarea în fața ecranului de vizualizare.

Lucrătorii care utilizează astfel de echipamente  beneficieză de un examen al ochilor şi al vederii efectuat  înainte de începerea activităţii, prin examenul medical la angajare, ulterior, la intervale regulate, precum şi ori de câte ori apar tulburări de vedere care pot fi cauzate de activitatea la ecranul de vizualizare.

Dacă rezultatele acestui examen arată că este necesar, lucrătorii beneficiază şi de un examen oftalmologic.

Protecția ochilor și a vederii lucrătorilor poate fi asigurată din punctul de vedere al costurilor  în cadrul sistemului național de sănătate, astfel că măsurile luate de către angajator nu implică costuri financiare pentru lucrători.

 

 

Luminița Elena Nemeș                                                        

Inspector șef       

 

Mariana Pop

Consilier CCRP