07.05.2024 - Campanie Națională – Întreținerea și repararea autovehiculelor
În contextul obiectivelor Campaniei Naționale, care s-a derulat în perioada 23 -26 aprilie, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj au efectuat acțiuni de control la angajatorii care desfășoară activități în domeniul ”Întreținerea și repararea autovehiculelor”.
Acțiunea a urmărit, în principal, modul în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă din domeniul verificat.
În cadrul campaniei, s-a pus accent pe informarea și conștientizarea angajatorilor și lucrătorilor cu privire la consecințele sociale și economice pe care le poate genera nerespectarea prevederilor legale care reglementează atât domeniul relațiilor de muncă cât și cel al securității și sănătății în muncă.
În domeniul relațiilor de muncă, inspectorii au verificat modul în care angajatorii respectă dispozițiile legale cu privire la angajarea personalului, timpul de muncă și timpul de odihnă, repausuri periodice, evidența orelor de muncă prestate de angajați cu precizarea orelor de noapte, precum și stabilirea și acordarea drepturilor salariale.
Din punct de vedere al securității și sănătății în muncă, lucrătorii se confruntă cu o serie de riscuri de accidentare sau îmbolnăviri profesionale care pot fi generate de echipamente de muncă neconforme sau incorect utilizate în mediul umed, de lucrul la temperaturi extreme, umiditate excesivă, ventilație insuficientă, risc de electrocutare, risc de intoxicare cu substanțe chimice, precum și accidente prin alunecare pe pardoseala umedă.
Pe parcursul acțiunii au fost efectuate 19 controale la angajatori din acest domeniu de activitate, în urma cărora s-au aplicat 2 amenzi în valoare totală de 10.000 lei și 4 avertismente.
Deficiențele constatate pe parcursul controalelor au fost următoarele:
- se utilizează echipamente de lucru (motostivuitor, platformă de ridicare auto) fără certificare din punct de vedere al securității și sănătății în muncă (lipsă autorizație de funcționare ISCIR), iar lucrătorii care le deservesc nu sunt autorizați pentru exercitarea meseriei în conformitate cu legislația specifică;
- în fișa postului nu sunt consemnate atribuțiile lucrătorului din punct de vedere al securității și sănătății în muncă corespunzător funcției exercitate;
- în foile de pontaj nu sunt evidențiate orele de începere și de sfârșit ale programului de lucru;
- dosare de personal incomplete (lipsă acte de studii, certificate de calificare);
- contractele individuale de muncă nu cuprind toate elementele obligatorii potrivit dispozițiilor Codului muncii (data și periodicitatea plății salariului, criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului);
- nu se respectă termenul de transmitere a elementelor contractului individual de muncă, respectiv a încetării acestuia în registrul general de evidență a salariaților în format electronic.
Pentru toate neconformitățile constatate, în ambele domenii de competență, au fost dispuse 16 de măsuri obligatorii de remediere cu termen fix sau permanent.
Nemeș Luminița-Elena
Inspector șef
Pop Mariana
Consilier CCRP