MASS-MEDIA
Înapoi

13.03.2024 - Activitatea de control din luna Februarie 2024

Activitatea Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj se desfășoară în baza Programului Cadru de Acțiuni al Inspecției Muncii stabilit pentru anul 2024, precum și a Programului Propriu de Acțiuni al instituției.

Pe parcursul lunii februarie 2024, s-au desfășurat controale privind respectarea legislației în vigoare în domeniile de competență: relații de muncă și securitate și sănătate în muncă.

Control relații de muncă                              

Acțiunile întreprinse au avut ca obiectiv, în principal, identificarea angajatorilor care folosesc munca nedeclarată, dar și a celor care încalcă alte prevederi ale legislației din domeniul relațiilor de muncă referitoare la timpul de muncă și de odihnă, ore suplimentare, munca în repaus săptămânal și în sărbători legale, etc.

Au fost efectuate controale la 88 agenți economici, din care 45 au fost sancționați, aplicându-se 11 amenzi în cuantum total de 85.000 lei și 61  avertismente.

În urma controalelor, a fost identificată o persoană care presta activitate fără a  avea încheiat contract  individual de muncă în formă scrisă,  angajatorul fiind sancționat contravențional.

Neconformitățile constatate  pe parcursul controalelor au fost următoarele:

  • nu se respectă dispozițiile legale privind repausul săptămânal, munca de noapte, sărbătorile legale și munca suplimentară;
  • la locul de muncă organizat al angajatorului nu sunt păstrate copiile  contractelor  individuale de muncă pentru toți salariații;
  • nu se respectă obligația de a ține evidența orelor de muncă prestate de către fiecare salariat;
  • nu se respectă obligația plății salariilor cel puțin o dată pe lună de la data stabilită în contractul individual de  muncă;
  • nu se respectă termenele de transmitere a elementelor contractului individual de muncă, modificării, suspendării, respectiv încetării acestora în registrul general de evidență a salariaților în format electronic;
  • salariatului nu i se eliberează  adeverința de vechime în muncă la încetarea activității;
  • nerespectarea obligației de informare a inspectoratului teritorial de muncă cu privire  la prestatorii de servicii;
  • nerespectarea obligației negocierii colective la nivelul unităţilor care au cel puţin 10 lucrători.

 

 

Control securitate și sănătate în muncă

Controalele efectuate au vizat în special respectarea prevederilor Legii nr. 319/2006 privind securitatea și sănătatea în muncă, H.G nr.1425/2006 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii securităţii şi sănătăţii în muncă nr. 319/2006 precum și  altor acte normative specifice din domeniu.

În cursul lunii inspectorii de muncă au  verificat 33 agenți economici fiind aplicate 15 sancțiuni contravenționale, din care o amendă  în valoare de 5.000 lei  și 14 avertismente.

În cadrul controalelor au fost constatate o serie de deficiențe, după cum urmează:

  • nu se respectă prevederile legale privind comunicarea și cercetarea evenimentelor;
  • în  fișa  postului  nu  sunt  consemnate  atribuțiile  lucrătorului din  punct  de  vedere  al securității și sănătății în muncă corespunzător funcției exercitate;
  • evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăviri profesionale  nu cuprinde toate posturile de lucru;
  • nu se asigură mijloace adecvate de prim ajutor, care să includă antidoturi, neutralizanți, etc.
  • verificările tehnice periodice ale echipamentelor de muncă care au stabilite termene de valabilitate a funcționării nu se efectuează la termen;
  • planul de prevenire și protecție nu a fost actualizat pentru toate posturile de lucru;
  • evaluarea riscurilor de accidentare și îmbolnăviri profesionale  nu ține cont de substanțele și preparatele chimice utilizate în procesul de producție;
  • nu se asigură accesul în condiții de siguranță la toate rafturile pe care este depozitată marfa, astfel încât să fie eliminat riscul de cădere al angajatilor;
  • nu se ține evidența tipurilor de echipamente de protecție acordate lucrătorilor ,în funcție de riscurile din activitățile desfășurate;
  • zonele cu diferență de nivel nu sunt marcate corespunzător, astfel încât să fie eliminate riscurile de accidentare.

 

La angajatorii la care s-au constatat nereguli au fost aplicate, în ambele domenii de competență, sancțiuni proporționale cu gravitatea faptelor, totodată, fiind dispuse măsuri obligatorii de remediere a neconformităților constatate.

 

Luminița Elena Nemeș                                           

Inspector șef     

 

Mariana Pop

Consilier CCRP