16.04.2024 - Campanie Națională - Fabricarea produselor de brutărie și a produselor făinoase
În perioada 09-12 aprilie 2024, s-a desfășurat Campania națională pentru pentru verificarea modului în care sunt respectate prevederile legale privind încheierea și executarea contractelor individuale de muncă, precum și prevederile legale privind cerințele minime de securitate și sănătate în muncă la angajatorii care își desfășoară activitatea în domeniul fabricării produselor de brutărie și a produselor făinoase.
Obiectivele acestei campanii au vizat atât identificarea angajatorilor care nu respectă prevederile legale care reglementează domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă cât și creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor și lucrătorilor în ceea ce privește necesitatea respectării dispozițiilor legale din cele două domenii.
În domeniul securității și sănătății în muncă au fost evidențiate, de-a lungul timpului, o gamă largă de riscuri la care sunt expuși lucrătorii din aceste domenii de activitate: risc de accidentare generat de incendii sau explozii, de echipamente de muncă neconforme, manipulări de mase grele, risc de electrocutare, ventilație insuficientă, lucrul la temperature extreme, risc de lovire sau strivire datorat echipamentelor de muncă aflate în mișcare cum ar fi malaxoare, stivuitoare, risc de accidentare prin lovire,alunecare, etc.
În domeniul relațiilor de muncă, inspectorii au verificat modul în care angajatorii respectă prevederile legale cu privire la angajarea personalului, durata timpului de muncă, munca suplimentară, repausuri periodice, evidența orelor de muncă prestate de angajați cu precizarea orelor de noapte, precum și acordarea drepturilor salariale.
Ca urmare a controalelor desfășurate la 20 angajatori, au fost aplicate 10 avertismente și 4 amenzi în cuantum total de 13.000 lei.
Deficiențele constatate pe parcursul controalelor au fost următoarele:
- nu sunt evidențiate zonele cu risc ridicat și specific;
- nu s-a efectuat măsurarea rezistenței de dispersie a prizelor de împământare;
- controlul medical periodic nu se efectuează pentru toți lucrătorii conform prevederilor H.G. nr.355/2007;
- nu sunt asigurate semnalizările de securitate și sănătate privind riscurile existente la locul de muncă;
- nerespectarea dispozițiilor privind garantarea în plată a salariului minim brut pe țară stabilit prin OUG nr.93/2023 pentru sectorul industrie alimentară;
- nu se respectă obligația de a ține la locul de muncă evidenţa orelor prestate zilnic de fiecare salariat, cu precizarea orelor de începere şi de sfârşit ale programului de lucru;
- dosare de personal incomplete ( lipsă acte de studii, certificate de calificare, fișe de aptitudini);
- lipsa certificatului medical prin care se constată că salariatul este apt pentru prestarea muncii;
- nu se respectă dispozițiile legale privind repausul săptămânal și munca de nopate;
- contractele individuale de muncă nu cuprind toate elementele obligatorii potrivit dispozițiilor Codului muncii (data și periodicitatea plății salariului, sporul pentru munca în repaus săptămânal, respectiv pentru munca de noapte, repartizarea timpului de lucru în cazul contractelor de muncă cu timp parțial);
- nerespectarea modelului de contract individual de muncă prevăzut în Ordinul MMSS nr. 2171/2022;
- nu se respectă obligația plății salariilor cel puțin o dată pe lună de la data stabilită în contractul individual de muncă;
- nu se respectă termenele de transmitere a încetării contractului individual de muncă în registrul general de evidență a salariaților în format electronic.
Pentru toate neconformitățile constatate, în ambele domenii de competență, au fost dispuse 44 de măsuri obligatorii de remediere cu termen fix sau permanent.
Nemeș Luminița-Elena
Inspector șef
Pop Mariana
Consilier CCRP