MASS-MEDIA
Înapoi

17.02.2022 - Modificări în domeniul transportului rutier transnațional

A fost adoptată  Ordonanța nr. 12/2022  pentru modificarea şi completarea unor acte normative din domeniul transporturilor rutiere privind transpunerea prevederilor Directivei UE nr.2020/1057 referitoare la detașările transnaționale în transportul rutier.

Ordonanța modifică, printre altele,  Legea nr. 16/2017 privind detaşarea salariaţilor în cadrul prestării de servicii transnaţionale. Una dintre modificările aduse este definirea conceptului de transport bilateral (de mărfuri /de persoane):

Art.2 lit.z) transport rutier bilateral de persoane -  operațiune de transport rutier bilateral efectuată  în cadrul unui serviciu ocazional sau regulat de transport rutier internațional de persoane atunci când un conducător auto efectuează oricare dintre următoarele operațiuni:

a) îmbarcă persoane în statul membru de stabilire și îi debarcă într-un alt stat membru sau într-o țară terță;

b) îmbarcă persoane într-un stat membru sau într-o țară terță și îi debarcă în statul membru de stabilire; sau

c) îmbarcă și debarcă persoane în statul membru de stabilire în scopul efectuării de excursii locale într-un alt stat membru sau într-o țară terță.

Art. 2 lit.aa) transport rutier bilateral de mărfuri – deplasare de mărfuri, pe baza unui contract de transport, din statul membru de stabilire al întreprinderii/operatorului de transport rutier al cărei/cărui angajat este conducătorul auto sau dintr-o țară terță către România sau din România către statul membru de stabilire sau o țară terță

Firmelor de transport nu le revin obligațiile specifice privind detașarea, pentru că șoferii nu sunt considerați salariați detașați pe teritoriul României respectiv, de pe teritoriul României, în înțelesul Legii 16/2017, atunci când:

1. efectuează operațiuni de transport rutier bilateral de mărfuri;

2. efectuează, pe lângă efectuarea unei operațiuni de transport rutier bilateral, o activitate de încărcare și/sau descărcare în statele membre sau în țările terțe pe care le traversează, cu condiția ca acesta să nu încarce mărfuri și să le descarce în același stat membru;

3. efectuează maximum două activități suplimentare de încărcare și/sau descărcare în statele membre sau în țările terțe pe care le tranzitează, cu condiția de a nu încărca sau descarcă mărfuri în același stat membru, atunci când operațiunea de transport rutier bilateral începută în statul membru de stabilire, în cursul căreia nu a fost efectuată nicio activitate suplimentară, este urmată de o operațiune de transport rutier bilateral către statul membru de stabilire;

4. efectuează operațiuni de transport rutier bilateral de persoane;

5. în cadrul transportului rutier bilateral de persoane efectuează o îmbarcare de persoane și/sau o debarcare de persoane în statele membre sau în țările terțe pe care le traversează, cu condiția ca acesta să nu ofere servicii de transport de persoane între două puncte din statul membru traversat. Aceleași dispoziții se aplică și călătoriei de întoarcere;

6. tranzitează teritoriul unui stat membru, fără a încărca sau a descărca mărfuri ori fără a îmbarca sau a debarca persoane;

7. efectuează segmentul rutier inițial sau final al unei operațiuni de transport combinat, în cazul în care segmentul rutier, luat separat, reprezintă o operațiune de transport bilateral de mărfuri.

Pentru celelalte operațiuni de transport rutier, companiilor le revin o serie de obligații privind detașarea șoferilor. Conținutul și detaliile declarației de detașare în cazul conducătorilor auto pe care firmele de transport îi detașează pe teritoriul României sunt prevăzute în Legea nr.16/2017. 

Înainte de detașare, operatorul trebuie:

să depună o declarație de detașare în portalul special creat în acest scop pe site-ul Comisiei Europene, cel mai târziu la începutul efectiv al perioadei de detașare

În timpul detașării, operatorul trebuie să se asigure că șoferii detașați dețin următoarele documente:

declarația de detașare în format tipărit sau electronic;

dovezi ale operațiunilor de transport care au loc în statul membru gazdă, cum ar fi documentul e-CMR

înregistrările tahografului (în special simbolurile de țară ale statelor membre în care conducătorul auto a efectuat operaţiuni de transport).

După detașare, operatorul are obligația transmiterii, la solicitarea Inspecției Muncii, în termen de maxim 8 săptămâni de la încheierea perioadei de detașare, prin intermediul sistemului IMI a unor documente, cum ar fi: înregistrările tahografelor, documentele e-CMR, documente referitoare la remunerația șoferului în raport cu perioada detașării, contractul de muncă, fișele de pontaj aferente muncii efectuate de conducătorul auto, dovada plății remunerației.

De asemenea, inspectorii de muncă au competenţa de a solicita operatorului de transport rutier român dovezi ale operaţiunilor de transport care au loc pe teritoriul altui stat membru sau al Confederaţiei Elveţiene, cum ar fi o scrisoare electronică de trăsură (e-CMR), precum şi înregistrările tahografului.