MASS-MEDIA
Înapoi

17.12.2024 - Informare cu privire la eliberarea adeverințelor de vechime

Inspectoratul Teritorial de Muncă Sălaj reamintește câteva aspecte importante  referitoare la vechimea în muncă și în specialitate.

Documentul care atestă activitatea desfășurată, durata acesteia, salariul, vechimea în meserie, specialitate, respectiv vechimea totală în muncă până la data de 31.12.2010 este carnetul de muncă.

În cazul în care carnetul de muncă a fost pierdut, nu a fost întocmit sau în acesta nu se regăsesc toate perioadele lucrate, titularii pot solicita adeverințe de vechime fostului angajator.

În situația în care fostul angajator nu mai există, adeverințele de vechime se vor solicita în scris, unității care a preluat arhiva acestuia (în cazul angajatorilor cu capital de stat și mixt) sau Inspectoratului teritorial de muncă Sălaj dacă angajatorul cu capital privat a avut sediul social pe raza județului Sălaj.

Angajatorii au obligația de a elibera adeverințe de vechime atât la încetarea activității salariatului, fără a fi necesară o solicitare în acest sens cât și la solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, în termen de 15 zile.

Dacă, în momentul solicitării, angajatorul se află în procedura de insolvență, faliment sau lichidare, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar are obligația de a elibera salariaților, în termen de maximum 60 de zile calendaristice, un document care să ateste activitatea desfășurată de către aceștia.

De asemenea, succesorii în drepturi ai angajatorilor desființați au obligația de a elibera, la cerere (în format letric sau electronic)  adeverințe cu datele existente în documentele pe care aceștia le dețin, în termen de cel mult 60 de zile calendaristice.

În cazul în care angajatorul este desființat fără ca activitatea acestuia să fie preluată de un alt angajator, obligația de a elibera adeverințe de vechime revine operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice.

Precizăm faptul că obligația eliberării adeverinței stabilite de art.139 alin.2 din Legea nr.360/2023 privind sistemul public de pensii, revine tot angajatorului, în cazul în care acesta este în funcțiune sau are calitatea de succesor în drepturi al unui angajat desființat la momentul formulării de către salariat.

 

Luminita Elena Nemes                                           Mariana Pop

Inspector sef                                                      Consilier CCRP