28.04.2020 - Comunicare evenimente SSM
Legea nr. 319/2006 definește evenimentul ca fiind accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul procesului de muncă ori în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situația de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulație, în condițiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum și cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune.
Orice eveniment va fi comunicat de îndată angajatorului, de către conducătorul locului de muncă sau de orice altă persoană care are cunoştinţă despre producerea acestuia.
Angajatorul, la rândul său, are obligația să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
-inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele ;
-asiguratorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă și boli profesionale, cu modificarile și completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
-organelor de urmărire penală, după caz.
Orice medic, inclusiv medicul de medicina a muncii aflat într-o relaţie contractuală cu angajatorul, conform prevederilor legale, va semnala obligatoriu, către autoritatea de sănătate publică teritorială, suspiciunea de boala profesională sau legată de profesiune, depistată cu prilejul prestaţiilor medicale.
În cazul accidentelor de circulaţie produse pe drumurile publice, în care printre victime sunt şi persoane aflate în îndeplinirea unor sarcini de serviciu, organele de poliţie rutieră competente vor trimite instituţiilor şi/sau persoanelor fizice/juridice în termen de 5 zile de la data solicitării, un exemplar al procesului-verbal de cercetare la fața locului.
Cercetarea evenimentelor are ca scop stabilirea împrejurărilor și cauzelor care au condus la producerea acestora, a reglementărilor legale încălcate, a măsurilor ce trebuie luate pentru prevenirea producerii altor cazuri similare, precum și a răspunderii celor vinovați.
Aceasta este obligatorie și se efectuează după cum urmează:
- de către angajator, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă;
- de către inspectoratele teritoriale de muncă, în cazul evenimentelor care au produs invaliditate evidentă sau confirmată, deces, accidente colective, incidente periculoase, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă lucrătorilor la angajatorii persoane fizice, precum și în situațiile cu persoane date dispărute;
- de către Inspecția Muncii, în cazul accidentelor colective, generate de unele evenimente deosebite, precum avariile sau exploziile;
- de către autoritătile de sănătate publică teritoriale, respectiv a municipiului București, în cazul suspiciunilor de boală profesională și a bolilor legate de profesiune.
Rezultatul cercetării evenimentului se consemnează într-un proces-verbal.
Persoana fizică precum și persoana juridică care nu dispune de personal competent, sau nu are personal suficient, trebuie să asigure cercetarea apelând la servicii externe abilitate să presteze activități în domeniul securității și sănătății în muncă.
Metodologia referitoare la cercetarea evenimentelor este reglementată de Normele metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr.319/2006 aprobate de HG nr.1425/2006 cu modificările și completările ulterioare, la capitolul VII.
În baza procesului-verbal de cercetare întocmit de organele abilitate prin lege, persoana juridică sau fizică la care se înregistrează accidentul va completa:
- Fișa de comunicare operativă a accidentelor de muncă și incidentelor periculoase
- Formular de înregistrare a accidentelor de muncă FIAM
Luminița Elena Nemeș
Inspector șef
Mariana Pop
Consilier
Compartiment Comunicare și Relații cu Publicul