MASS-MEDIA
Înapoi

28.11.2024 - Campanie Națională – Transportatori rutieri

În perioada 14  – 22 noiembrie 2024, inspectorii de muncă din cadrul Inspectoratului Teritorial de Muncă Sălaj au întreprins acțiuni de control în cadrul Campaniei naționale privind verificarea modului în care se respectă legislația în domeniul relațiilor de muncă în transportul rutier, la angajatori care prestează activități de transport rutier atât de mărfuri cât și de călători.

Acțiunea  a fost motivată în special de impactul social și consecințele care pot avea loc în cazul unui accident rutier, dat fiind activitatea intensă desfășurată de către  conducătorii auto, a numărului mare de ore pe care le petrec la locul de muncă și nu în ultimul rând a stresului cu care aceștia se confruntă, și s-a desfășurat atât în teren alături de lucrători din cadrul ISCTR cât și la sediul angajatorilor.

Obiectivele acestei campanii au  urmărit, în principal, determinarea angajatorilor de a respecta prevederile legale în domeniul relațiilor de muncă, creșterea gradului de conștientizare a angajatorilor si angajaților în ceea ce privește necesitatea respectării prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă, diminuarea consecințelor sociale și economice negative care derivă din nerespectarea de către angajatorii care desfășoară activitate în domeniul transportului rutier a prevederilor legale privind timpul de muncă și odihnă.

În cadrul controalelor efectuate, inspectorii de muncă au urmărit cu precădere respectarea prevederilor legale cu privire la munca prestată de conducătorii auto în baza contractului individual de muncă cu normă întragă sau cu timp parțial, organizarea și evidența a timpului de muncă și de odihnă, munca suplimentară și munca de noapte, repausul săptămânal și sărbătorile legale,  acordarea drepturilor salariale precum și plata acestora, respectiv acordarea concediului de odihnă.

Ca rezultat al acțiunii desfășurate,  au  fost  aplicate o amendă și 7  avertismente, fiind verificați 17 operatori de transport rutier și 25 de conducători auto.

Deficiențele constatate ca urmare a controalelor desfășurate sunt următoarele:

  • neevidențierea corespunzătoare a timpului de lucru în sensul lipsei concordanței dintre pontaje și datele înregistrărilor tahograf;
  • dispozițiile legale privind  munca de noapte și  sărbătorile legale nu sunt respectate;
  • nerespectarea obligației păstrării copiei  contractului  individual de muncă pentru toți salariații din locul de muncă organizat; 
  • nerespectarea modelului-cadru al contractului individual de muncă prevăzut în Ordinul MMSS nr. 2171/2022;
  • nerespectarea obligației, ca anterior începerii activității, angajatorul să înmâneze salariatului un exemplar din contractul  individual de muncă;
  • nu se respectă termenele de transmitere a elementelor contractului individual de muncă și a încetării acestora în registrul general de evidență a salariaților în format electronic.

 

Pentru toate neconformitățile constatate au fost dispuse un număr de 39 de măsuri obligatorii de remediere.

Subliniem că respectarea regulilor privind organizarea timpului de muncă al conducătorilor auto atrage după sine o îmbunătățire a condițiilor de muncă, a sănătății și protecției acestora și  conduce în mod direct  la îmbunătățirea siguranței rutiere, fiind astfel diminuat atât  numărul accidentelor rutiere cât și consecințele acestora.

                                                                                    

 

Luminița Elena Nemeș

Inspector șef

 

Mariana Pop

Consilier CCRP